Pas zębaty to podstawowy element przekładni pasowej stosowany wszędzie tam, gdzie wymagana jest precyzyjna praca przekładni bez jakiegokolwiek poślizgu. Zęby pasa ukształtowane są na wewnętrznej stronie idealnie wpasowują się pomiędzy odpowiednio ukształtowane zęby koła pasowego, zapewniając bardzo precyzyjną pracę przekładni, bez jakichkolwiek przemieszczeń pasa.
Wyróżniamy 4 podstawowe elementy konstrukcji pasa. Pierwszym jest grzbiet, z reguły gładki, wykonany z elastycznego materiału. Drugim elementem jest tzw. kord, czyli wewnętrzny element nośny, odporny na rozciąganie. Trzecim elementem są zęby pasa o różnym profilu, w zależności od jego zastosowania. Czwartym elementem jest często występująca dodatkowa powłoka ochronna na zęby pasa, aby zwiększyć ich trwałość i wydłużyć eksploatację. Może być to np. teflon lub specjalna tkanina. Dostępne są pasy bezkońcowe (zamknięte) lub pasy z metrażu.
pasy zębate zamknięte
Pasy zębate otwarte z metra
Pasy zębate jednostronne
Pasy zębate obustronne
Pasy zębate poliuretanowe
Pasy zębate gumowe
Pas klinowy, to pas stosowany w przekładni pasowej z kołem klinowym. Z reguły mają kształt trapezowy i znormalizowanych wymiarach, pasujących do konkretnych standardów.
Standardowy pas klinowy składa się z wewnętrznej warstwy nośnej, z reguły wykonanej z linek stalowych lub poliamidowych. Całość otoczona jest elastyczną warstwą podatną, z reguły wykonaną z gumy lub kauczuku, otoczoną dla zabezpieczenia warstwą tkaninową. Podobnie jak w przypadku pasów zębatych, często występuje także warstwa ochronna ze zwulkanizowanej taśmy płóciennej lub kordowej.
Jakiegokolwiek pasa klinowego potrzebujesz, na pewno go dla ciebie znajdziemy i dostarczymy w dogodnym terminie!
Pasy klinowe klasyczne
Pasy wąskoprofilowe
Pasy szerokoprofilowe
Pasy klinowe zespolone
Pasy klinowe uzębione
Pasy klinowe dwustronne
Pasy wielorowkowe inaczej zwane także pasami żebrowymi, posiadają na wewnętrznej powierzchni wiele równoległych żeber w kształcie litery V, biegnących wzdłuż całej długości pasa. Stosowane są głównie jako pasy napędowe wszędzie tam, gdzie konieczna jest duża prędkość liniowa pasa oraz wymagane jest zabezpieczenie przed zeskakiwaniem pasa z koła pasowego. Charakteryzują się możliwością zastosowania małych kół, dużych prędkości obrotowych oraz dużą odpornością na zmienne, krótkotrwałe przeciążenia.
Dzięki swoim właściwością, znajdują wiele zastosowań w przemyśle np. w obrabiarkach, maszynach rolniczych, przenośnikach taśmowych, sprzęcie medycznym, kompresorach, klimatyzatorach, czy nawet w powszechnie stosowanych sprzętach AGD, elektronarzędziach, czy kosiarkach.
Pasy płaskie to najstarszy rodzaj pasów napędowych, od którego wywodzą się wszystkie pozostałe typy. Konstrukcja pasów płaskich na ogół ogranicza się do trzech warstw. Wewnętrzna warstwa przenosząca obciążenie, to odporny na rozciąganie, mocny materiał, najczęściej linki stalowe, czy jakiś rodzaj taśmy np. taśma nylonowa czy poliamidowa, pokryte elastyczną warstwą ochronną Warstwa od wewnętrznej strony pasa ma zwiększony współczynnik tarcia, aby zmniejszyć poślizg pasa na kole napędowym. Warstwa zewnętrzna z reguły jest bardziej gładka i śliska, aby zmniejszyć współczynnik tarcia na kołach czy rolce napinacza. Rzadziej stosuje się pas płaski pokryty warstwą o zwiększonym współczynniku tarcia z obu stron.
Prostota konstrukcji, mała awaryjność, odporność na uszkodzenia i prostota montażu sprawia, że pasy płaskie są bardzo często stosowane w przemyśle rolniczym czy drzewnym.
Pasy okrągłe stosowane są w wielu gałęziach przemysłu, do przenoszenia lekkich ładunków przy średnich i niskich prędkościach obrotowych. Ich główne zalety to dobra wytrzymałość na rozciąganie, wysoka elastyczność, duża odporność na ścieranie oraz wszelkiego rodzaju zabrudzenia czy zachlapania. W przypadku przenoszenia większych obciążeń, pasy wzmacniane są wewnętrznym elementem przenoszącym dodatkowe obciążenie. Często stosowane są także warstwy zewnętrzne o różnym współczynniku tarcia, od gładkich, po szorstkie, w zależności od aplikacji.
Niezależnie od zastosowania, dostarczymy ci dokładnie taki pas, jakiego aktualnie potrzebuje Twoja firma!
Pasy z pokryciami są świetną alternatywą dla taśm transportujących. Poza różnymi rodzajami pokrycia wykonanego z materiałów o zróżnicowanych właściwościach, czy różnym profilu (np. pokrycia ząbkowane czy frezowane) dostosowanymi do niezliczonych aplikacji w przemyśle, mogą być wyposażane w dodatkowe akcesoria jak zabieraki, magnesy, czy szpilki. Dzięki takiemu zróżnicowaniu, gwarantują prawidłowy proces transportu bardzo różnorodnych produktów.
Pomimo tak dużej różnorodności gwarantujemy, że będziemy w stanie pomóc Ci odszukać odpowiedni pas do Twoich zastosowań!
Koło pasowe klinowe jest głównym elemnentem przekładni pasowej pracującej z pasami klinowymi. Wewnętrznym elementem koła pasowego jest piasta, a zewnętrznym, cylindryczny wieniec. Pomiędzy nimi mamy tarczę lub przy większej średnicy ramiona łączące piastę z wieńcem koła. Po zewnętrznej stronie wieńca mamy umieszczony rowek lub rowki, wykonane do odpowiedniego standardu pasa klinowego. Mocowanie piasty zazwyczaj wykonane jest w standardzie Taper Lock (TaperBush), co gwarantuje duża prostotę montaży i demontażu koła pasowego. Dostępne są także wersje z pełną piastą bez mocowania, przeznaczone do indywidualnej obróbki i wykonania nietypowego mocowania.
Ten typ koła, tylko z innym profilem rowków, przeznaczony jest także do pasów wielorowkowych, zwanych także pasami żebrowymi, gdzie zewnętrzne rowki dopasowane są do zębów pasa typu V.
Koła pasowe wyważane
Koła pasowe rozwiercane
Koła pasowe taper lock
Koła pasowe wielorowkowe
Koła pasowe zębate są elementem przekładni wykorzystującej do napędu pasy zębate. Podobnie jak koła klinowe, koła do pasów zębatych składają się z wewnętrznej piasty, zewnętrznego wieńca oraz tarczy lub ramion łączących oba elementy. Zarysy zębów koła pasowego odpowiadają idealnie zębom z odpowiednio dobranego pasa zębatego, dzięki czemu przeniesienie momentu odbywa się za pomocą siły docisku pomiędzy precyzyjnie dolegającymi do siebie zębami pasa i koła. Na obwodzie kół zębatych wykonuje się wystające ponad krawędź pasa obrzeża, co zabezpiecza pas przed zsunięciem się z koła podczas pracy. Jeżeli odległość pomiędzy kołami jest niewielka, czasami dopuszcza się, aby jedno z kół nie miało obrzeży. Szerokość koła zębatego jest zazwyczaj nieznacznie większa, od pracującego na nim pasa zębatego. Mocowania jest zazwyczaj pod Taper Lock lub do samodzielnego rozwiercenia.
Koła zębate taper lock
Koła zębate do rozwiertu
Napinacze pasów są nieodłącznym elementem pasowych układów przeniesienia napędu. Ich zadanie jest proste; niwelowanie wszelkich luzów pasa, aby cały układ działał z najwyższa wydajnością i precyzją, oraz nie podlegał nadmiernemu zużyciu podczas pracy. Napinacze są łatwe w montażu i wykonane z materiałów spełniających wymagania stawiane dla całego układu.
Współpracujemy z producentami najwyższej jakości komponentów, aby dostarczyć Ci produkty niezawodne i trwałe. Poza samymi napinaczami różnych typów, posiadamy także rolki do napinaczy, ślizgi oraz inne elementy do ich obsługi.
Koła pasowe na wymiar według zamówienia klienta!
MARBELT ŁOŻYSKA ELBLĄG
M. Hajduczenia, M. Kuźba Sp. j.
ul. Niska 3/5
82-300 Elbląg
Strona zaprojektowana przez: Łukasz Teodoruk 2022