Silnik elektryczny, to podstawowy element napędu wielu maszyn stosowanych w przemyśle. Jego zadanie jest proste; przekształcenie energii elektrycznej w energię mechaniczną. Zasada działania jest stosunkowo prosta; wirnik znajdujący się w silniku wprawiany jest w ruch obrotowy dzięki temu, że w polu magnetycznym znajdują się uzwojenia przewodzące prąd. Dwa kolidujące ze sobą pola magnetyczne wprawiają wirnik w ruch.
Silniki elektryczne można podzielić na wiele kategorii. Przede wszystkim jest to ilość faz. Mamy więc silniki jednofazowe i trójfazowe. Warto wymienić także silniki prądu stałego. Inny podział silników elektrycznych dzieli je na silnika łapowe i kołnierzowe. Istotne są również takie parametry jak prędkość obrotowa, moment znamionowy, czy ilość biegunów. W naszym asortymencie znajdziesz wszystkie ich rodzaje, od popularnych jamników, po silniki pracujące w układach z przekładniami ślimakowymi, wariatorów i innych ich rodzajów.
silniki łapowe
silniki kołnierzowe
silniki jednofazowe
silniki trójfazowe
Przekładnia to mechanizm lub układ mechanizmów, służący do przeniesienia ruchu z elementu napędowego na bierny (napędzany) z jednoczesną zmianą parametrów ruchu, czyli prędkości i siły lub momentu siły. Przekładnia może być: reduktorem (gdy człon napędzany obraca lub porusza się z mniejszą prędkością niż człon napędzający) lub multiplikatorem (gdy człon napędzany obraca lub porusza się z większą prędkością niż człon napędzający). Przekładnia o zmiennym przełożeniu nazywana jest wariatorem. Szczególna sytuacja występuje, gdy prędkość na wejściu równa jest prędkości na wyjściu. Taki przypadek występuje najczęściej wtedy, gdy chodzi o zmianę kierunku.
Główne rodzaje przekładni stosowanych w przemyśle, to; przekładnie ślimakowe (złożone ze ślimaka i ślimacznicy), przekładnie planetarne (inaczej przekładnia zębata obiegowa), przekładnie walcowe (przekładnie z kołami zębatymi, zazębionymi wewnętrznie lub zewnętrznie).
przekładnie ślimakowe
przekładnie walcowe
przekładnie planetarne
Wariator, to bezstopniowa skrzynia biegów, w której o aktualnym przełożeniu decyduje układ specjalnych kół stożkowych współpracujących z paskiem lub specjalnym łańcuchem. Dzięki łatwiej zmianie przełożeń, pozwala na precyzyjne sterowanie prędkości obrotową. Dzięki tym cechą wariatory w przemyśle stosowane są wszędzie tam, gdzie prędkość obrotowa układu i precyzyjna jej regulacja, ma kluczowe znaczenie dla pracy maszyn.
Poza przemysłem przekładnie bezstopniowe znalazły powszechne zastosowanie w jednostkach napędowych skuterów. W najnowszych samochodowych skrzyniach biegów CVT do przeniesienia momentu obrotowego stosuje się specjalne łańcuchy z blaszkami o bardzo wysokiej wytrzymałości umieszczonymi poprzecznie do osi łańcucha. Zastąpiły one powszechnie stosowane pasy klinowe.
Motoreduktor, to elektromechaniczny, spójny konstrukcyjnie układ napędowy, składający się z silnika elektrycznego zapewniającego napęd, oraz przekładni mechanicznej dostosowującej prędkość obrotową i moment obrotowy do konkretnych potrzeb. Dodatkowo mogą być wyposażone w hamulec, czy sprzęgło. Motoreduktor jako zestaw, zwalnia konstruktora maszyny z wykonywania skomplikowanych obliczeń i dopasowywania parametrów poszczególnych elementów reduktora. Kupujemy zwarty, spójny mechanicznie zestaw o konkretnych parametrach, co ułatwia pracę i planowanie.
Wyróżniamy motoreduktory walcowe, płaskie (oparte o przekładnie walcowe z opcją rozbudowy o kilka przełożeń), motoreduktory ślimakowe (oparte o przekładnie ślimakowe, proste konstrukcyjnie i praktycznie bezobsługowe), motoreduktory stożkowe i motoreduktory planetarne.
motoreduktory walcowe
motoreduktory ślimakowe
motoreduktory stożkowe
motoreduktory planetarne
Falowniki, inaczej inwertery AC/DC, to urządzenia zmieniające prąd stały na przemienny o regulowanej częstotliwości. Choć falowniki są tylko częścią przemienników, często pojęcia te stosowane są zamiennie. Falowniki są szeroko stosowane w przemyśle. Głównym zadaniem przemienników częstotliwości jest regulowanie prędkości obrotowej silników prądu zmiennego, poprzez jednoczesną zmianę napięcia i częstotliwości. Inwertery są ważna częścią tego procesu.
Ze względu na źródło zasilania, falowniki można podzielić na; jednofazowe (200-240 V 50/60 Hz), trójfazowe (3 x 230V AC lub 3 x 400V AC). Biorąc pod uwagę metodę sterowania, można wyróżnić przemienniki skalarne i wektorowe. Falowniki skalarne są przeznaczone do prostych, nieskomplikowanych układów. Sterowanie wektorowe jest bardziej zaawansowane i pozwala precyzyjnie kontrolować i utrzymywać wartość momentu obrotowego.
Regeneracja silników elektrycznych, przekładni przemysłowych wszelkich rodzajów i serwis innych elementów układów napędowych.
Regeneracja wrzecion do silników elektrycznych i przekładni przemysłowych, które są kluczowym elementem wszelkich układów napędowych.
MARBELT ŁOŻYSKA ELBLĄG
M. Hajduczenia, M. Kuźba Sp. j.
ul. Niska 3/5
82-300 Elbląg
Strona zaprojektowana przez: Łukasz Teodoruk 2022